-

Mayasininen

[englanti Maya blue, Mayan blue · saksa Mayablau]

© Constantino Reyes-Valerio
Kuva: Constantino Reyes-Valerio, kirjasta De Bonampak al Templo Mayor. Historia del Azul maya en Mesoamrica (From Bonampak to the Templo Mayor, History of the Maya Blue in Mesoamerica) 1993

Mayojen käyttämä pigmentti. Värin sävy vaihtelee kirkkaasta turkoosista tummaan sinivihreään. Mayasininen on erittäin kestävä pigmentti: se kestää keittämistä, happoja ja emäksiä etc.

Etelä-Amerikassa kasvaa luonnostaan useita indigoa sisältäviä kasveja. Mayat valmistivat sinistä sekoittamalla indigoa palygorskiittisaveen (mayojen kiellellä sak-lum) tai keittämällä indigoa savea sisältävässä vedessä).

historia

Väriä käytettiin mm. keramiikan koristeluun ja seinämaalauksiin ennen Eurooppalaisten tuloa Meksikoon, luultavasti sen käyttö alkoi 700-luvulla. Mm. Maya-kaupunki Chichen-Itzasta löytyneet seinämaalaukset ovat kestäneet haalistumatta jo noin tuhat vuotta. Väriä eivät käyttäneet vain mayat, vaan pigmenttiä on löytynyt lähes kaikkialta Väli-Amerikasta (mm. Bonampak, Cacaxtla).

Meksikoon asettuneet espanjalaiset käyttivät väriä 1600-luvun loppuun saakka. Kuubassa mayasinistä käytettiin 1830-luvulle saakka. Väri löydettiin uudelleen maya-kaivauksissa 1800-luvun puolessa välissä.

Maya-sinisen koostumus säilyi kauan salassa. Pigmentti on hyvin kirkas ja voimakas ja vielä 1960-luvulla uskottiin, että pigmentti oli peräisin metallista. Vuonna 1967 Kleber arveli, että mayasininen koostui värittömästä savesta, ja Indigofera suffrutiocosa -kasvista saadusta indigosinisestä. Myöhemmin Kleberin teoria todistettiin oikeaksi - Finlayn mukaan vasta vuonna 2000. Mayasinisen mysteerin selvittäjäksi nimetään useissa lähteissä Teksasin yliopiston tutkija Lori Polette.


Saflori © Päivi Hutri
Kuva: seinämaalaus Cacaxtlanista / Constantino Reyes-Valerio, kirjasta De Bonampak al Templo Mayor. Historia del Azul maya en Mesoamrica 1993

Vaikka mayasinisen koostumus nykyään tunnetaan ja sitä on onnistuttu valmistamaan laboratorio-olosuhteissa, edelleen on mysteeri, miten pigmentti, joka ei sisällä raskasmetallia, on voinut kestää vuosisatoja haalistumatta ja miten sen kestokyky on niin hyvä. Palygorskiittisaven epäpuhtauksia on tutkittu, mutta siitäkään ei ole löydetty vastausta. Jukatanin niemimaalta peräisi olevassa savessa löytyy dolomiittia, Totonacan alueelta löytyneessä savessa on kalkiittia - mayasiniseen käytetty savi on siis ollut erilaista eri paikoissa. Bonampakista löydetystä seinämaalauksesta on saatu selville, että maya-taiteilijat maalasivat useita kerroksia. Bonampakin seinämaalauksista on tutkimuksissa löydetty sekä kalkiittia että dolomiittia: taiteilijat levittivät gessoa mayasinisellä maalatun pinnan päälle.

Pigmentin tutkimista pidetään tärkeänä maaliteollisuudessa, jossa edelleen useat kestävät pigmentit sisältävät raskasmetalleja tai muita luonnolle vahingollisia aineita. Mayasinisen tutkiminen voi olla avuksi luontoa säästävien maaliaineiden kehittelyssä.


käyttö

Käytettiin mm. seinämaalauksissa, keramiikassa ja patsaissa.

© Constantino Reyes-Valerio
Kuva: Seinämaalaus. Constantino Reyes-Valerio, kirjasta De Bonampak al Templo Mayor. Historia del Azul maya en Mesoamrica 1993
Lähteitä / lukemista
Finlay, Victoria Colour. Travels Through The Paintbox. Sceptre; Hodder and Stoughton, Lontoo 2002
Chiari, Giacome & Giustetto, R & Reyes-Valerio, C & Richiardi, G Maya Blue Pigment: A Palygorskite-Indigo complex Dipartimento di Scienze Mineralogiche e Petrologiche, Dipartimento di Chimica IFM - Universit di Torino + INAH, Mexico City [srs.dl.ac.uk/arch/posters/CHIARI | 02II06]
Jose-Yacaman M & Rendon L & Arenas J & Serra Puche MC Maya Blue Paint: An Ancient Nanostructured Material. Science, Jul 1996
Polette, Lori & Ugarte, Norma & Chianelli, Russell In-Situ Identification of Palygorskite in Maya Blue Samples Using Synchrotron X-ray Powder Diffraction. Department of Chemistry, The University of Texas at El Paso, El Paso, Texas / Workshop on Synchrotron Radiation in Art and Archaeology, SSRL, 2000 [srs.dl.ac.uk | 11II06]
Analyzing Mayan Paint - Maya paint secrets revealed [accelrys.com | 11II06]
Haude, Mary Elizabeth Identification of Colorants on Maps From the Early Colonial Period of New Spain (Mexico). JAIC 1998, 37/3 [aic.stanford.edu/jaic | 11II06]
+
Aj D & Favaro M, Reyes-Valerio C & Chiari G & Giustetto R Archaeometry. Meksiko 2000
Arnold, D & Bohor, B F Attapulgite and Maya blue: An ancient mine comes to light. Archaeology 28, 1975
Arnold, Dean E Maya blue and palygorskite: A second possible pre-Columbian source. Ancient Mesoamerica 16, 2005
Gettens, R J Maya blue: An unsolved problem in ancient pigments. American Antiquity 2, 1962
Kleber R & Masschelein-Kleiner L & Thissen, J Studies in Conservation 12/1967
Magaloni, D & Newman, R & Baos, L & Castao, V & Pancella, R & Fruh, Y An analysis of Mayan painting techniques at Bonampak, Chiapas, Mexico. Teoksessa: Vandiver et al Materials Issues in Art and Archelogy, IV, Materials Research Society Symposium Proceedings 352. Materials Research Society, Pittsburgh 1995
Miller, Mary Maya Masterpiece Revealed at Bonampak. National Geographic, Feb 1995
Polette, Lori Unlocking Secrets of an Ancient Paint. Discovering Archaeology, Aug 2000
Reyes-Valerio, C De Bonampak al Templo Mayor - El Azul Maya en Mesoamerica. Siglo XXI Editores 1993
Scientific American Discovering Archaeology [VIII2000 |discoveringarchaeology.com]
Maya Blue. Discover Vol. 17 No. 10, Oct 1996
Schele, L & Freidel, D A forest of kings: The untold story of the ancient Maya. Morrow, NY 1990
Tagle, A. A & Paschinger, H & Richard, H & Infante, G. Maya blue: Its presence in Cuban colonial wall paintings. Studies in Conservation 35, 1990
Torres, L M Maya blue: How the Mayas could have made the pigment. Teoksessa: Vandiver et al Materials Issues in Art and Archeology, IV, Materials Research Society Symposium Proceedings 123. Materials Research Society, Pittsburgh 1988

+
www.mayablue.org
www.azulmaya.com/crv (Constantino Reyes-Valerio)